maandag 15 februari 2010

#23 eindevaluatie 2

Microbloggen: Ik ben geen twitteraar. Het is me te vluchtig, wie leest het en wat is het belang? Zie daar geen gerichte toepassing voor. Denk dat er andere middelen zijn als je snel, zinvol en gericht wil communiceren. Kan me voor stellen dat er wat twitteraars zijn die het gebruiken via hun gsm, maar ik denk dat ik niet bij die generatie hoor.
Instand messaging: Hier kun je wel wat mee, bijvoorbeeld als vraagbaak, vergelijkbaar met al@din dat gebruikt wordt door de bibliotheek. Maar behalve de directe respons van vergelijkbare vragen werkt Anna van Ikea op een vergelijkbare manier. Allen moet je zelf eerst even de FAX’s bekijken, die je op veel websites vindt. Toch verstandig om te doen als je een vraag hebt.
Skypen vindt ik geweldig, heb helaas weinig skypers in mijn club, zal wel weer aan mijn generatie liggen.
Mediawijsheid: Dat is erg belangrijk om kinderen op te voeden in het omgaan met informatie (en met privacy). Daar moet echt structureel aandacht aan besteed worden in het onderwijs en waarschijnlijk ook in cursussen voor de ‘digital immigrants (geboren voor 1980)’
Onderwijskundig kun je er veel mee doen. In je lesprogramma’s kun je verwijzingen maken naar de vele sites op internet. Kost wel even tijd om te selecteren, maar het geeft wel veel mogelijkheden. Natuurlijk kun je je leerlingen/studenten zelf op zoektocht sturen.
Podcasting: een beetje schrale toepassing van de internetmogelijkheden. Handig als je slechte lezers in je publiek hebt. Maar ik heb dan ook wel graag voor het overzicht de geschreven versie voor mij. Enkele websites maken daar wel gebruik van door aan te geven dat je de getoonde tekst ook kunt beluisteren. Soms is het aardig om de schrijver zijn eigen stuk (met name gedichten) te horen voorlezen.
Vodcasting: Beeld en geluid, daar liggen veel mogelijkheden om informatie op een duidelijke manier uit te leggen. Viel me wel op dat er nogal wat podcasts zijn waarbij de tekst van de getoonde ‘bordjes’ wordt voorgelezen. Toch wat meer impact dan alleen tekst of gewoon minder inspannend om de informatie tot je te nemen?.
Screencasting: Nieuw voor mij en heel bruikbaar. Hier kun je heel goed de werking van bepaalde programma's en toepassingen mee overdragen, zoals ik gedaan heb voor Jing en delicious. Ik kan me ook voorstellen dat je daarmee een bepaald onderwerp behandelt waarbij je gebruik maakt van verschillende sites. Dat kost veel ontwerptijd, maar het resultaat kan heel mooi zijn.
Onderwijs 2.0:
Heb daar al het nodige in mijn blog over geschreven en verwijs daar dus maar naar.

1 opmerking:

  1. Zo zeg, je hebt je nog even flink kwaad gemaakt op die evaluatie. Top! En nog bedankt voor je inzet en enthousiasme en veel succes met alle nieuwe dingen die je hebt geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen