maandag 15 februari 2010

#22 Onderwijs 2.0

Ja, zelf geef ik geen les meer. Dus een beetje een beschouwing van buitenaf. Dat er wat in het onderwijs moet gebeuren, daar ben ik wel van overtuigd. Zeker het feit dat we opleiden voor banen die er nog niet zijn, heeft me wel aan het denken gezet. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen nieuwsgierig blijven en blijven leren. Dat je het dan geheel op Onderwijs 2.0 moet gooien geloof ik niet in. Als je voor de klas in het b.o. wilt staan moet je toch een bepaalde ondergrond hebben. Volgens mij bereik je dat alleen door een bepaald curriculum te volgen. Ook kun je vanuit het niets geen gerichte leervragen stellen, dat kan pas vanuit een bepaalde basis. Duidelijk leerdoelen formuleren, daar materiaal en lessen voor hebben maar ook de mogelijkheid geven om zelf op ontdekkingstocht te gaan of je verder te specialiseren in je eigen interesses. Bovendien is het gericht zoeken in Onderwijs 2.0 niet eenvoudig. Het grote aanbod en de wisselende kwaliteit maken het niet eenvoudig om een goed leerproces in gang te brengen. Hierdoor zal ook de tijd (effectiviteit, efficiƫntie) die je besteed een belangrijke rol spelen. Onderwijs 2.0 kan daar een grote rol in spelen, maar, nogmaals, naast een vooropgezet leerplan. De gedachte dat mensen vanzelf wel opsporen wat interessant en zinvol is, daar geloof ik niet in, althans niet voor een (grote) groep. Zolang er geen echte leercultuur is (een 5,6 is ook wel goed) blijft een zeer individuele leerweg een grote valkuil te zijn. Op mijn school hebben ze ook gewerkt met leervragen. Nou, dat werkt voor de meeste studenten niet en is vaak een vrijbrief om niet op contacturen te verschijn. 'Ik weet geen leervraag te bedenken, dus ik heb niets te leren.' Door in groepen te werken kun je je eigen kennis vergelijken met anderen en daardoor op leervragen komen, niet in je eentje. Afijn, het zal een hele klus zijn om onderwijs 2.0 in je curriculum te verwerken omdat je toch aan bepaalde eisen moet voldoen om vakbekwaam te zijn. Onderwijsgevenden, sterkte ermee en hou (maak) je leerlingen/studenten nieuwsgierig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten